2 Kon.6:13-17                                                                  1350

 

13 ¶  En hij zeide: Gaat heen, en ziet, waar hij is, dat ik zende en hem halen late. En hem werd te kennen gegeven, zeggende: Zie, hij is te Dothan.

14  Toen zond hij daarhenen paarden, en wagenen, en een zwaar heir; welke des nachts kwamen, en omsingelden de stad.

15  En de dienaar van den man Gods stond zeer vroeg op, en ging uit; en ziet, een heir omringde de stad met paarden en wagenen. Toen zeide zijn jongen tot hem: Ach, mijn heer, hoe zullen wij doen.

16 En hij zeide: Vrees niet; want die bij ons zijn, zijn meer, dan die bij hen zijn.

17 En Elisa bad, en zeide: HEERE, open toch zijn ogen, dat hij zie! En de HEERE opende de ogen van den jongen, dat hij zag; en ziet, de berg was vol vurige paarden en wagenen rondom Elisa.

 

Kanttek.: Hier zijn twee woorden: Peloni, Almoni, die de Hebreën gebruiken als zij zekeren persoon of iemands plaats betekenen, dien zij met name niet noemen of willen uitdrukken, en van ons met den letter N in gelijke gevallen plegen aangewezen te worden. Zie {#Ru 4:1 1Sa 21:2}.

 

Er zijn twee werkelijkheden. Dat klinkt tgw. niet vreemd. Virtuele wereld. Twee werelden. In dit verband is een christen een burger van twee werelden.  

 

Eliza wordt hier bedreigd. Zijn leven is absoluut verloren. In de histrorische contekst zitten de Syriërs hem op de hielen, omdat hij het machtsstreven van de Syriërs in de weg staat. Eliza, de "man Gods” (vers 9) vertelt aan de koning van Israel keer op keer, telkens als de vijanden in aantocht zijn, waar deze hem willen aanvallen. Wat een zegen als een volk zo’n  minister van defensie heeft. Dat scheelt een hoop werk op het gebied van de spionagediensten, die altijd zo belangrijk zijn in tijden van oorlog.

Het is zodoende begrijpelijk dat de Syriërs Eliza de mond willen snoeren door hem te grijpen. Men weet dat hij in Dothan is en dus spoedt het machtige leger van de vijanden zich daarheen.

Men kan dit betrekken op levende vijanden, of ook op duistere dreigingen en ellendige situaties in een mensenleven, maar zie hier vooral ook de legers van demonische vijanden rtondom de Kerk. In  meerdere psalmen wordt in de beelden van deze geschiedenis gesproken (34, 91, 125). De legers van de vijanden boezemen vrees en schrik in. Een realistisch beeld, ook in onze tijd. Er is geen uitweg, alles lijkt onontkoombaar verloren.

Maar nu is er de andere werkelijkheid: de engelenmachten. Maar onzichtbaar. Ongelooflijk? Tgw. weten we ook van geestelijke machten, er is zelfs veel bijgeloof. Ook onzichtbaar. De factor van de engelenmachten is troostvol. De engelen zijn er, in de gemeenten, in de politiek, in het leven der vromen. Wij hebben de engelenwereld te vaak op een zijspoor geparkeerd.  Dat doet Gods Woord niet. Als u de Heere vreest, bent u ook wat dit betreft, nooit alleen. Er zijn engelen rondom u. De Heere maakt gebruik van hun dienst.

 

Eliza ziet die andere werkelijkheid. Een wereld van rust, van vertrouwen, van veiligheid, van geloof, van welzijn. De geestelijke, onzichtbare wereld van geloof en gensade, van God en Zijn verzoening in Christus, van de Heilige Geest en de vele duizenden van engelen. Dat geeft toch grote troost en veilkigheid? Leeft u daar uit? Hoe kwetsbaar bent u als u het burgerschap van dit Koninkrijk nog mist. Dat zien we in de jongen van de profeet.

 

Deze dienaar van Eliza ziet dat niet. Hij is angstig, benauwd, bedreigd, hij kan ook niet anders. Je hebt het of je hebt het niet. Je kunt hier niet gaan uitleggen, of hem laten aannemen dat het wel goed is; hij is geestelijk blind en verblind; hier helpen geen "oogdruppels”. Zie Jes. 29:11,12. Luk. 6:39;

 

Eliza bidt voor zijn jongen. Dat kan dus. Bidden om bekering en geloof voor je buurman. Daarop worden zijn ogen geopend. Dat grote wonder moet gebeuren in ons leven. Het moet een werkelijkheid, dé werkelijkheid worden. Dan ga je de engelen zien, je krijgt oog voor de eeuwigheid, voor de zonde, voor Christus, voor Gods Geest. Je krijgt ook oog voor de werkelijkheid van de wereld, de medemens.

Zo bezien is deze tekst ontdekkend. Bij welke werkelijkheid leeft u? Er zijn maar twee mogelijkheden. Leeft u bij de gratie van het Licht of bij die van de duisternis? Hoe heerlijk als je ogen opengaan voor deze realiteit. Als dit je wereld wordt.

 

Het kan ook anders. Dat blijkt in het vervolg. De geschiedenis gaat verder. In de confrontatie met het leger van de vijanden (het kan heel dichtbij komen en heel dreigend worden), loopt het verkeerd af met dat grote leger van de vijanden. Vers 18. Het leger wordt geslagen met verblindheden. Hier gebeurt het omgekeerde. Je kunt denken alle troeven in handen te hebben, terwijl je je ondergang tegemoet gaat. Aan de hand van Eliza worden zij blindelings geleid naar Samaria, naar het hol vban de leeuw.  Het aanbgrijpende is dat zij "met open ogen” deze weg gaan. Met open ogen, je van niets bewust, lopend naar je eeuwige ondergang. Dat kan. Dan hebben we er geen idee van dat we een verkeerde weg bewandelen. Integendeel, dan wuiven we elk bezwaar weg.

Dit volk wordt geslagen met verblindheden. Dan ben je blind in de andere richting. Je ziet letterlijk geen gevaren. Geen hel, geen oordeel, geen zonde, geen gericht, geen duivel, geen dreigingen. Je moet wel stekeblind zijn als je nu zo leeft.Geen einde van de wereld.

Met open ogen je ondergang tegemoet.

Hier gebeurt eigenlijk hetzelfde als wat later door de Heere Jezus wordt gezegd in Johannes 9: blinden worden ziende en zij die zien, worden blind. Het ernstige is: dat gebeurt door de ontmoeting met Jezus. Het is dan ten dode of ten leven. Hoe staat dat dan met u? De blindgeborene kon echt zien en hij zag Jezus. Ik geloof in de Zoon van God.

 

 

2 Kon.6:13-17                           030813                                                       

 

virtueel/

tweeërlei werkelijkheid

 

tweeërlei werkelijkheid

(on)zichtbaar/ Numm22,Hnd27,Ef6, Hbr1/ goed en kwaad/ angstig?/ tgw. occultisme/

 

tweeërlei waarneming

Eliza en dienaar/ alleen tegenstand (Opb20)/ visueel/ Eliza (ziener)/ Rom8/ geloof nodig/ CHR/

Contrast/ natuur: kan niet zien/ Gods volk ziet (noem allerlei geestelijke invloeden), ook hemel en hel;

 

tweeërlei leven

ogen geopend/ wonder/ op gebed/ Joh9/ geloof/ Hebr11/

keerzijde/ verblindheden/ open ogen ten verderve/ Samaria/ hel of hemel?

 

Ps. 56:1                                             Ps. 68:9,15

2 Kon. 6:8-23                                               Ps. 18:9

Ps. 99:6                                             Ps.138:4