GODS WOORD BELICHT

 

"De prediker zocht aangename woorden uit te vinden en het geschrevene is recht, woorden der waarheid. De woorden der wijzen zijn gelijk prikkelen en nagelen, diep ingeslagen van de meester der verzamelingen, welke gegeven zijn van de enige Herder” (Prediker 12:10,11)

 

De Prediker besluit zijn onderwijs en ziet terug op zijn woord. Hij belicht de betekenis ervan.

Het gaat dan niet alleen om zìjn woord; er valt licht over het gehele Woord van God. Hij geeft allereerst de twee polen aan, waartussen Gods Woord zich beweegt.

De Prediker zocht aangename woorden te spreken. Hij sprak niet zonder tact en zonder liefde. Hij trachtte het Woord te doen landen bij de hoorders. Dat wordt door veel predikers na hem ook getracht. Met het gevolg dat men soms naar de mond van Jeruzalem spreekt. Men wil niemand pijn doen, iedereen ontzien en zelf buiten kritiek blijven! Dat deed de Prediker niet. Wel aangename woorden, maar tegelijk eerlijk en waar. Niet ontdaan van scherpte en gedompeld in suiker. Nee, het zijn woorden der wáárheid, het zijn rechte woorden. Deze beide lijnen sluiten elkaar niet uit. Gods Woord is aangenaam; de Heere Jezus sprak aangename woorden. De mensen hoorden Hem gaarne. Zeker voor Gods kinderen is Gods Woord liefelijk en heilzaam. Waar wordt zulk een heerlijk testament geopend? Waar vinden we zulke krachtige medicijnen tegen de ergste kwalen? Hebt U reeds ontdekt dat Gods Woord aangenaam is? Het evangelie van Jezus Christus streelt het ontdekte hart en verbindt de gewonde ziel. Het is als waterstromen op een dorstige akker. Het is het hoogste vermaak voor Gods kinderen. Zoals Paulus een vermaak had in de wet Gods.

Dan geldt ook, dat hetzelfde Woord zo wáár is. Het draait er niet om heen, maar het zegt eerlijk hoe het staat. U wordt eerlijk behandeld. Zonde is zonde en genade is genade. Gods Woord is volkomen betrouwbaar. Zo leert Gods volk dit Woord kennen. Van nature geen smaak in het Woord hebbend, leeft de natuurlijke mens met leugen en bedrog. Er is een leugen in zijn rechterhand. Heilzame prediker, die het Woord der waarheid zo snijdt. En als dan het geschrevene recht is en het volle recht Gods bevat, dan blijkt dat God in Christus een weg ter ontkoming heeft uitgedacht. Genade naar recht, vanwege betaling met de prijs van Zijn bloed.

De grootse Prediker heeft zo het Woord gebracht. Eerlijk en vlijmscherp, tegelijk vertroostend en hoopvol. Ruk waarheid en lieflijkheid niet uit elkaar. Dan worden we eenzijdig. Zeker, er moet een wonder met u gebeuren om deze Prediker te verstaan. Want velen onzer laten het Woord Gods langs zich heendrijven; het raakt hen niet. De aangenaamheid van Christus en de waarheid van Mozes worden niet gevoeld!

De woorden der wijzen worden ook genoemd prikkels en nagels. Een prikkel dient om de os tot voortgaan aan te sporen. Prikkels en nagels zijn pijnlijke instrumenten. Gods Woord kabbelt maar niet rustig voort. Men wordt geprikkeld, opgeschrikt, geïrriteerd en geraakt. Kohlbrugge zei dat Gods Woord haakjes heeft, die wonden en pijn doen. De drieduizend die Petrus hoorden preken, werden gewond in het hart. Uw pijlen zijn scherp, zo roept de dichter uit. Een tweesnijdend scherp zwaard raakt altijd wel iemand. Deze typering ziet op het ontdekkend karakter van het Woord. Uw schuld wordt blootgelegd, uw zonden komen openbaar. Er komt een hartelijk leedwezen en er ontstaat berouw vanwege uw inwonend verderf. Die nagels worden diep ingeslagen. Een spijker aan de muur moet voldoende diep ingeslagen worden om het schilderij te houden. Wat denkt u van een bergbeklimmer die een pin in de bergwand inslaat, waaraan hij straks zijn veiligheid ontleent, als hij zweeft boven de duizelingwekkende diepte? Hij slaat de nagel diep in! Het woord heeft diepgang. Het moet diepgang hebben. Dan hebt u veiligheid. Dat heeft het fundament. Dan worden we behoed voor oppervlakkigheid. Dan heeft u de vaste grond gevonden.

Schrik maar niet. Het is een wijze hand, die de hamer hanteert. Het is de enige Herder. Daaronder mogen we toch eigenlijk verstaan de Heere Jezus Zelf. De ènige Herder! Hij Zelf is het Woord. Al wat we van het Woord gehoord hebben, wordt in Zijn mond gevonden. Hij Zelf is hèt Woord, dat vlees geworden is. De woorden der wijzen vinden in Hem hun diepste vervulling. Klaag dan niet over de prikkels van het Woord, die u soms pijn doen. Hij werd aan het kruis genageld en gespijkerd. Deze nagelen waren in feite de scherpe prikkels van het Woord Gods, dat recht is. Daaronder werd Hij als door een tweesnijdend scherp zwaard getroffen. Hij vond de dood vanwege de diepte van de oordelen Gods. Hij moest vallen onder de woorden der waarheid. Omdat de Heere Jezus dodelijke wonden, tot in Zijn ziel toe, vond onder de hamer van het Woord, daarom is de diepgang van Gods Woord in het hart der Zijnen niet dodelijk. Het zijn de diepten van de grondeloze barmhartigheid.

Hoe nodig is het deze diepgang te kennen. Omdat de nagels van Golgotha diep ingeslagen werden, daarom moet de kerk niet in oppervlakkigheid leven. Gods werk, in ontdekking alsook in vernieuwing, vraagt diepgang, omdat Christus diepgaand werd geleid. Nu kan de zwakke en hulpeloze mens veilig gaan over de huiveringwekkende diepten van oordeel en vloek, veiligheid en vastheid vindend in het betrouwbare werk Gods.

Daarom de enige Herder! Kennen wij Hem? Bedenk wel, dat Hij de ènige is. Er is buiten Hem niets en niemand. Hebt U Christus gezien achter dat Woord? Ook al is het scherp en diepgaand, het komt van Hem en daarom is het heilzaam. Hij leidt Zijn kudde door Zijn Woord.

Tenslotte de waarschuwing: Wat boven dezelve is, mijn zoon: wees gewaarschuwd. Er is veel buiten en boven Christus. Wees gewaarschuwd. Het is vleselijke wijsheid. U komt er eeuwig mee om. U stort eens in de diepste ravijnen van angst en wanhoop. Laat deze Herder u aanspreken en zalig maken. Hij leidt Zijn schapen zo, dat elk hunner in het zalig oord van Sion haast voor God zal verschijnen.