PASEN EN PINKSTEREN

 

                  "En Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water. En zie, de hemelen werden Hem geopend en Hij zag de Geest Gods nederdalen en op Hem komen" (Matth.3,16)

 

 

Johannes doopt Jezus. Hij doet dat met uiterste schroom. Hij heeft Jezus niets te bieden. Omgekeerd heeft Jezus hem alles te bieden. Vandaar zijn aanvankelijke verzet om de Messias te dopen. Maar de Heere wijst hem erop, dat het nodig is: het moet! Jezus gedoopt. Hij gaat onder en komt op. Het profeteert Hem Zijn sterven aan het kruis, het ondergaan in de dood. Begraven door de doop in de dood. Daarop wijst deze doopsbediening. Het is een bediening des doods. Maar het wijst ook op overwinning en leven. Jezus is terstond opgeklommen uit het water. Hij komt op uit het watergraf. Dat spreekt Hem van een heerlijke toekomst.

 

Hier valt Paaslicht over het leven van Christus, Die aan het begin van Zijn openbaar optreden staat. De weg der toekomst wordt Hem voorgesteld. Ondergaan en opstaan. In deze twee woorden ligt Zijn leven gevat. Kruis en opstanding. Sterven en vruchtdragen. Door lijden tot heerlijkheid. Deze samenhang is juist rond Pasen door de verhoogde Christus aan de Zijnen duidelijk medegedeeld. Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water. Er is leven in de dood. Er is overwinning, als de vijanden juichen. Er is een weg in de onmogelijkheden. In dit opklimmen uit het water vinden we de profetie van de Paasoverwinning. In de wateren van de Zondvloed is de mensheid vrijwel geheel ondergegaan. Het waren de wateren van Gods toorn en heiligheid. Daar was in die dagen geen opklimmen. Jammerlijk is de massa ondergegaan. Hier zien we echter dat Jezus uit die wateren van toorn en gramschap mocht opklimmen. En met Hem Zijn gehele kerk.

Gelukkig allen die dat mogen weten. Die in Christus ook zullen opklimmen. Zij weten van een ondergaan, een sterven met Christus. De oude mens moet met Hem gekruisigd, gedood en begraven worden. Dat gebeurt als we in tegenheden wandelen moeten, als het vlees gekruisigd wordt, als we leren sterven aan de wereld. Idealen gaan niet in vervulling, verdriet en moeite zijn het deel van Gods kinderen, de macht der vijanden wordt gevoeld, de nabijheid van de Heere wordt pijnlijk gemist. O, er valt heel wat te zeggen over dit levende sterven, met Christus aan het kruis. Met Mij verging hun hoop, zo zingt de dichter profetisch aangaande Christus. Dat gaat diep, heeft grote consequenties: hun hoop verging. Ondergaan in het water: niet omhoog, zoals Uw hart wenst, maar omlaag, de diepte in!

 

Maar zie, daar klimt Christus omhoog. Op Gods tijd een opklimming. Geen graf hield Davids Zoon omkneld. De Zijnen ook zullen eens opklimmen. Eens? Zeker zal dit tenvolle in vervulling gaan bij de jongste dag. Of, zo ge wilt, bij het sterven. Opklimmen ten hemel! Met Hem. Omdat Jezus de toorn doorleden heeft, omdat Hij in hun plaats wilde treden, toen dood en oordelen verschrikten. In welke nood ook neergeslagen, er is voor het geloof een opklimmen uit het water. Ook al kunt U dat vaak niet zien. Als U maar met Hem bent. Als U maar Zijn hand gevoelt, Zijn voetstappen drukken mag, als U maar in gemeenschap met Christus leven mag. Daarop komt nu alles aan. Met Hem lijden om ook met Hem verheerlijkt te worden. Er is leven en hoop, er is een heerlijke opstanding. Leef daarom in Zijn directe nabijheid. De ark die Noach gedragen heeft over de diepten der wateren, is eigenlijk niets minder dan de Heere Jezus Zelf.

 

Zie, nu gaan hem de hemelen open. Johannes ziet het. De Geest Gods daalt neder gelijk een duif, op Hem, op Jezus. Daar hebt U de profetie van Pinksteren. Na Pasen gebeurt dat ook echt. De engelen verschijnen weer. Zij openen het graf. Zij verlenen de hemelse volmacht aan de Vorst des levens. En kort daarop volgt de uitstorting van de Heilige Geest. Deze Geest is nu gekomen, omdat Jezus de hel heeft overwonnen. En deze Geest komt hier op Hem, straks ook op Zijn kerk, de discipelen en allen die Hem leren volgen. Hier zien we de samenhang tussen Pasen en Pinksteren. De Heilige Geest komt, nadat Christus is opgeklommen uit het water. De hemel gaat open. Zie hier eens hoe alles in Hem ligt. Hoe alles de kroon is op Zijn werk. Want, hebt U wel eens over die vraag nagedacht hoe de hemel zal opengaan? Dat moet wel het rijkste zijn dat er is.

De mensheid van alle tijden wil altijd weer zelf de hemelen openbreken. Denk maar aan de toren van Babel. Toch lukt dat nooit! De hemelen werden Hem geopend! Het werd Hem als loon gegeven. Als de hemel opengaat, is er altijd zegen te verwachten. De H. Geest daalt neer. Niet op Johannes, maar op Hem. En vanuit Hem nu ook op al de Zijnen. Niet in het water ondergaan, zelfs de hemel binnengaan. Machtige tegenstelling. Deze Geest zal zeker vervullen, verblijden en versterken. Hij zal troost en leven bieden, geloof en zaligheid. Hij zal doen delen in het volle heil. Hij zal het Woord verklaren en toepassen. Zo leven wij weer heen naar Pinksteren. Het komt alles van boven.

 

En als we vragen hoe we delen zullen in dat heil, klinkt de stem ons tegen in vers 17: "Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Dewelke Ik Mijn welbehagen heb". Die stem wordt aan mensen gebracht. De hemel wijst het Lam Gods aan. Hier is het welbehagen verklaard. Mogen wij het eens zijn en instemmen met die stem uit de hemel? Zo hebben de engelen bij de geboorte ook gezongen. Verstaan ook wij dat lied? Nee, wij zouden die woorden nimmer gevonden hebben. Mensen hebben Hem alleen maar verworpen. Hij is niet de Geliefde van mensen. Een zekere Jezus naar onze eigen voorstelling moge al onze geliefde zijn, deze Jezus is het niet  zonder dat we delen in de werking van de Heilige Geest. Die Geest moest wel nederdalen om ons tot die kennis te doen komen. Maar hoor nu de hemel getuigen en zie de Geest rusten op Hem. Daar is de hel gesloten, daar wordt het geloof gegeven als een gave van boven, daar vertoont Zich de Zaligmaker als een volkomen Heiland.

Wie het vanuit de hemel hoort, leert het nazeggen. Door de Geest. Zie dan op Hem. Hoor naar de stem van de hemel; zie de gave van de Geest. Het cirkelt alles om Hem. Hebt U Hem, dan hebt U alles. Zijn hier niet alle mogelijkheden in de Drie Personen gegeven om ons weer tot God te brengen? Is hier gebrek in Zijn volheid? Te weinig voor Uw zaligheid? Is er geen macht in de Vader, de Zoon en de Geest om U volkomen te redden uit alle nood? Zeg het de hemel na, door het geloof. En kunt ge het niet, pleit dan op de gave van de Heilige Geest, Die kwam, ook voor U, voor mij. Wat is heerlijker dan te leven onder een open hemel? De hemelen werden Hem geopend. Dan hoeft U het niet te doen. Hij heeft alles gedaan. Is hier geen hoop voor Uw ziel? Wat moet er meer bij? Al wat aan Hem is, is gans begeerlijk. Ga dan met vrijmoedigheid toe tot de troon der genade. Dit woord leert ons dat de weg daartoe door Christus Zelf is gebaand. En U bent gelukkig als U nu ook deze weg moogt betreden om eens tenvolle te delen in een volkomen zaligheid.