Weblog

RD - vrijdag 18 december 2020

Correctheid

 Orban is de leider van Hongarije. Hij strijdt er stevig voor om Christelijke normen en waarden hoog te houden. Ik vind het een moedig gedrag. Als christen kun je daar alleen maar dankbaar voor zijn. We weten best dat Orban niet Gereformeerd is zoals wij, maar zijn optreden wekt verbondenheid.

In dit licht stelde me het commentaar van de Hoofdredactie (16/12) teleur. Geen woord over principiële achtergronden, slechts een neutrale afweging hoe het kinderen zal vergaan met twee homoseksuele ouders. Orban wil namelijk voorkomen dat homoseksuele paren kinderen kunnen adopteren. Je zou zo’n beschouwing kunnen typeren als "politiek correct”. Elke politicus kan dit lezen en er mee instemmen. Hier geen profetisch geluid. Zou Johannes de Doper het ook zo zeggen? Wat zit hier nu achter?

Ik vrees dat men graag meedoet in het grote koor. Je hoort de wolven huilen in de bossen. De algemene tendens is dat men graag meetelt. Ik kan me dat goed voorstellen want een dominee wil dat uit zichzelf ook graag. Men betreedt dan de platgetreden paden. Je loopt geen enkel gevaar. Maar de zaken zijn niet in evenwicht. Geen kwaad woord over de EU, geen doorzien van de antichristelijke machten die zich alom vertonen, geen uitwegen zoeken tegen de opkomende islamisering. Als dat gebeurt, is het slechts mondjesmaat.  Met een zekere gretigheid worden "populisten” ten toon gesteld, terwijl mannen als Jetten en Klaver eigenlijk nooit doorgelicht worden op hun principiële gehalte. En dat zou toch wel echt moeten gebeuren. Zou dit te maken hebben met "journalistieke correctheid”? Want dat bestaat ook. Toegegeven, het zijn gevoelige onderwerpen. De achterband oordeelt er heel verschillend over. En daar zal men rekening mee moeten houden, voorzover dat oorbaar is. Maar er zijn ter linkerzijde buitengewoon ernstige ontwikkelingen gaande. Als bijvoorbeeld Minister van Engelshoven (D66) de schoolboeken wil controleren op het non-discriminatiebeginsel ten aanzien van gender variëteiten. Waarom komt de tegenstem niet duidelijker uit de verf? En als Rutte zich over zulke onderwerpen uitlaat, kunnen we daar ook van schrikken. Maar dat wordt niet of nauwelijks opgemerkt. En als we dan nog eens ons richten naar de binnenlandredactie, komt er niet eens een poging tot een antwoord. Ik weet en merk dat deze kritiek bij velen leeft.

Volgens mijn herinneringen, heb ik me nog nimmer zo kritisch uitgelaten over het RD, zoals ik dat nu doe. Ik wil immers waarderen dat we een Reformatorische krant hebben. Hoe hebben mensen als K. Bokma zich niet ingespannen om er iets van te maken. En natuurlijk willen de nazaten dat voortzetten. Er zijn heel veel goede artikelen en men beschikt over grote vaardigheden. Maar over de hele linie van ons volksdeel vindt momenteel plaats wat gebeurde in de dagen na Jozua. Er stond uiteindelijk een geslacht op dat Jozua niet gekend heeft. In de schakels van de generaties doen zich uitvalverschijnselen voor. Zo is dat ook in onze kerken gegaan en ik zie het gebeuren tot in de Oud Gereformeerde gemeenten toe. Ik kan begrijpen dat jonge mensen fris tegen de dingen willen aankijken. Misschien wilden wij dat vroeger ook al, maar we wisten van grenzen waarover we niet wilden gaan. Het zou best kunnen zijn dat vorige generaties er toch niet goed in geslaagd zijn om de bagage door te geven. Maar anderzijds behoort ook de jeugd wel te beseffen dat het funest is als we de deur naar de wereld openzetten. En dat gebeurt op alle fronten. Er wordt alom gerekend met het haalbaarheidsbeginsel. Hoe zal het overkomen. Het commentaar, hierboven genoemd, kwam niet uit boven de vraag of Orban het zodoende wel zal redden. Wij, als ouderen, merken vaak dat jonge journalisten en jonge dominees een andere taal spreken. We vellen daar echt geen oordeel over en we geloven in integriteit, maar we kunnen en mogen niet buigen voor de afgoden van deze tijd. We zouden moeten ophouden ons af te vragen of het wel landt en of het wel goed begrepen wordt. Dat gevaar bedreigt predikanten vooral. Mijn preekpak kan ook een schapenvacht zijn. Dus ook toga’s vallen daaronder. Maar er is ook journalistieke camouflage. Dus geen interview met de wereld, geen openheid naar mensen die laatdunkend en relativerend spreken over hun opvoeding. Neem het biddend en in bescheidenheid op voor "the old time religion”, zoals een bekend spiritual zingt.

Ik doel hier dus vooral op het doorslaan naar linkse en postmoderne politieke beschouwingen. Volg in ieder geval niet de beschouwingen van de NOS, want daardoor worden we inzake onderwerpen als racisme, discriminatie en immigratie volkomen en grondig misleid. Neem daar afstand van.

Naast dit alles bestaat er ook zoiets als "theologische correctheid”.

U denkt met mij aan publicaties en beschouwingen over Prof. Wisse. Als dan vanuit een negatieve sfeer ook nog onze stichting wordt genoemd, dan krijgt dit alles bedenkelijke trekken. Gelukkig heeft ds. Kempeneers hier ruim aandacht aan besteed. Ook Prof. Baars heeft in een later stadium getracht het evenwicht te zoeken.

Wie niet bekend was met dergelijke onthullingen, zoals ik, is daardoor ongetwijfeld geschokt. De eerste opwelling is dan een droefheid over het feit dat grote namen van een voetstuk vallen. De wereld kijkt zo tegen JP. Coen aan, de Kerk blijft niet achter en trekt ook de standbeelden van hun sokkel. Deze treurnis gaat samen met die over meerdere reformatorische organisaties en stichtingen, waar het rommelt.

We begrijpen toch vervolgens, dat we dit liever niet geweten hadden. Daar is terecht op gewezen.  Ik waardeer het dat de redactie daarna bij Prof. Baars aanklopte om objectief licht over deze zaken te doen opgaan. Mijn gedachten gaan speciaal uit naar oudere en jongere mensen, die met schrik en droefheid de krant hebben opgeslagen. Waarom wel Wisse voor het voetlicht gehaald en niet bijvoorbeeld de leiding van het COC, waar ook wel ruimte aan werd gegeven. Bij bezwaren wijst de Heere de weg van het persoonlijke en vertrouwelijke vermaan; en als dat niet meer mogelijk is, is het zinloos en opgepast om deze dingen te verkondigen op de straten van Askelon.

Het moge ons allen doen beseffen dat wij ten dele kennen. Het gehele terrein overziende, moeten we allen erkennen en leren dat wij allen onder de zonde zijn. Laat negatieve publiciteit niet bewerken dat menselijke vroomheid tegenvalt; laat veeleer het besef hierbij leven dat de Heere meevalt, omdat Hij een God van zondaren is.

                                                                                                                                                                                     

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst.


Reageren:

Anti-spam dertien + 8 = (antwoord in cijfers invullen!)


Terug naar de vorige pagina >